Om haar luchtvaartmaatschappij uit te breiden en meer markten te betreden, zet AirAsia voet op digitale bodem. In een recent interview zei CEO Tony Fernandes dat het de grootste budgetluchtvaartmaatschappij in de regio is en dat het tijd is om financiële diensten en cryptocurrencies te lanceren met behulp van bergen aan operationele data. De valuta wordt geïntroduceerd als BigCoin.

Inflight Crypto Kostbaarheden

Vanaf april 2018 geeft de website van de groep een overzicht van de ticketprijzen in zowel conventionele als BigCoin-valuta’s.

Fernandes voegde eraan toe dat passagiers hun seat-upgrades, maaltijden tijdens de vlucht en verschillende andere services binnen een tijdsbestek van drie tot zes maanden kunnen betalen met behulp van hun eigen munt. Hij is ook in afwachting van een ICO die ervoor zorgt dat de munt kan worden gekocht en verhandelt op beurzen.

Daarnaast worden alle eerdere verzamelde frequent flyer punten omgezet in BigCoins Aldus de in Maleisië gevestigde luchtvaartmaatschappij.

Fernandes legde het volgende uit:

 “We hebben twee dingen die erg interessant zijn, die relevant zijn voor de ICO, één is onze loyalty card waar we [loyaliteitsprogramma] BIG Points sparen, daarnaast denk ik dat die BigPoints gemakkelijk worden overgedragen via blockchain.”

CEO niet geraakt door Cryptocurrency-kritieken

De huidige kritiek op digitale valuta’s, zowel in prijs voor veiligheid als de volatiliteit, lijkt de CEO niet te raken.

Volgens hem is cryptocurrency een hulpmiddel om valutafluctuaties uit buitenlandse inkomsten te verminderen. Hij ziet ook dat BigCoin een acceptabele betaalmethode is voor externe bedrijven.

Eerder in 2018 kon je al niet meer met cash betalen op de vluchten, de groep lanceerde een mobiele portefeuilledienst genaamd BigPay. Hiermee kunnen passagiers eten en drinken aan boord kopen via de WiFi van de vlucht.

Overboeken en uitlenen van geld is wat Fernandes beoogt binnen te halen, waarbij het mobiele platform centraal staat in zijn activiteiten.

Er is nog geen verdere informatie over BigCoin, en het is nog onbekend of Air Asia een blockchain zou gebruiken of de munt een ERC20 token wordt (een bekende route naar de invoering van nieuwe munten.)

Zuid Aziatische maatschappijen lijken ontvankelijk te zijn voor crypto’s

Andere luchtvaartmaatschappijen kijken ook naar blockchain-technologieën als een mogelijk beloningsprogramma in de afgelopen maanden.

In een aankondiging in februari 2018 sprak Singapore Airlines van haar plannen om een ​​privé-blockchain-systeem te introduceren, dat specifiek op haar frequent flyer-programma zou inspelen.

Er werd met geen woord gerept over of het systeem zijn eigen cryptocurrency zou hebben.

 “Deze baanbrekende ontwikkeling waarbij we blockchain technologie zullen gebruiken om KrisFlyer miles te “digitaliseren” is een voorbeeld van de investering die we maken, een aanzienlijke verbetering van de digitale kant van ons bedrijf in het voordeel van onze klanten”.

Aldus C.E.O Goh Choon Phong.

(Een vrije vertaling van een Engelstalig artikel)

Mark Snijders

Bitbrokertrade.com

 

 

 

Plaats een reactie